З 5 березня по 25 червня 2016 року на базі Сумського державного університету любителями астрономії міста Суми були організовані відкриті заняття з астрономії.
Ідея взаємодії з навчальними закладами з’явилась досить давно, але набула розвитку на початку 2016 року після зустрічі з доцентом кафедри моделювання складних систем Дмитром Вікторовічем Фільченко, який викладав у мене під час мого навчання в СумДУ. Він разом із проректором з науки Анатолієм Миколаєвичем Черноусом запропонували формат гуртка. Згодом формат був обмежений у часі до декількох місяців з метою спрощення реалізації проекта.
Взимку Дмитро Сенченко і я зустрілись із першим проректором Василем Даниловичем Карпушою, Анатолієм Миколаєвичем і Дмитром Вікторовичем і визначились із конкретними діями. Головною метою була визначена популяризація астрономії, а також розвиток нових напрямків в університеті, поширення зв’язків з навчальними установами, професійними і аматорськими організаціями і спільнотами.
Було вирішено вести теоретичні заняття тривалістю в одну академічну годину щосуботи о 15:00 протягом трьох місяців. Час було визначено згідно з графіком навчання студентів і школярів. Графік практичних занять, на яких передбачались спостереження в телескоп, залежав в першу чергу від погоди, тому рішення про їх організацію було відкладено на початок занять. Також нам було запропоновано фінансову винагороду, але ми вирішили взяти на себе організацію на добровольчих засадах. Заняття були названі відкритими, щоб підкреслити, що їх можуть безкоштовно відвідувати всі бажаючі незалежно від віку і досвіду.
Отже, керівництво університету надало дозвіл на організацію, і у той же день ми зустрілись із доцентом кафедри прикладної екології Романом Анатолійовичем Васькіним, який взяв на себе роботи з поширення інформації про заняття і забезпечення нас всім необхідним. Університетом були надруковані і розміщені об’яви, нам виділили простору аудиторію 307 на третьому поверсі бібліотечного корпусу університету, обладнану комп’ютером, проектором, телевізорами і акустичною системою на досить велику кількість місць.
У лютому ми почали готуватись до теоретичних занять, добре розуміючи, що це наш перший досвід викладання і взагалі роботи у такому, можна сказати, масштабному форматі. На основі літератури, що була під рукою, а також, звісно, мережі Інтернет мною був розроблений план занять, який достатньо широко охопив розділи астрономії. Основним принципом при його розробленні було надати відвідувачам ту інформацію, якою в певній мірі володіємо ми самі, поділитись досвідом спостережень, а також включити ті питання, які на мій погляд повинні бути в будь-яких оглядових курсах астрономії.
На весь час занять була відкрита електронна реєстрація, щоб орієнтуватись у кількості потенційних відвідувачів. До першого заняття 5 березня зареєструвалась 31 особа, згодом кількість реєстрацій дещо збільшилась. Згідно з опитуванням, серед них були студенти СумДУ, УАБС і СумДПУ, учні гімназії №1, ЗОШ №27, ССШ №9, а також люди старші за віком. За згодою відвідувачів були зібрані контактні дані для email розсилки щодо занять, а надалі і про астрономічні події в нашому місті.
Темою першого теоретичного заняття стала астрономія в Сумах. Його відвідало близько 20 чоловік, що було для нас доказом зацікавленості людей у заняттях і надихнуло на подальшу роботу. Загалом заняття відвідувало в середньому близько 10 – 15 чоловік. У теплий сезон кількість відвідувачів дещо зменшилась. Учасники нашого опитування зазначили, що причиною цьому був не дуже зручний час занять або відсутність можливості відвідувати заняття. Практичні заняття завжди зацікавлювали більшу кількість людей.
Кожне теоретичне заняття за допомогою проектора супроводжувалось ілюстраціями, у тому числі анімаційними, серед них були і астрономічні фотографії, зроблені українськими любителями, зокрема учасниками колективу АстроСуми. Для наочності в аудиторії ми періодично розташовували власні телескопи різних оптичних систем на різних монтуваннях, на одному з занять про астрономічне обладнання ми показали, як збирається дзеркальний телескоп на екваторіальному монтуванні.
Відвідувачам були безкоштовно роздані заготовки для самостійного виготовлення рухомої карти зоряного неба. Разом із учасниками занять ми розташували в аудиторії спеціально підготовлену модель Сонячної системи окремо в масштабах відстані і розміру.
Погодні умови березня не сприяли спостереженням, а тому перше практичне заняття відбулось 3 квітня. Спостереження було вирішено організовувати на території СумДУ: на стадіоні подалі від освітлення. Оскільки Суми – обласний центр, нічне небо в місті засвічене вуличними ліхтарями і будинками, але університет знаходиться досить далеко від центра міста, тому особливо в напрямку на межу міста можна спостерігати яскраві об’єкти глибокого космосу, особливо в великий телескоп.
Протягом практичних занять ми змогли побачити розсіяні і кулясті зоряні скупчення, спіральні галактики, планетарні туманності і туманність Оріона. Та найбільш цікавими об’єктами, звісно, були Місяць у фазі від першої чверті до повні і планети. На той час Юпітер знаходився у вигідному положенні на півдні – південному заході, а Марс і Сатурн були в конфігурації близько протистояння, а тому ввечері тільки підіймались над обрієм на південному сході. Ближче до літа ці планети вже можна було спостерігати раніше. Також ми спостерігали деякі подвійні зорі і штучні супутники, у тому числі Міжнародну космічну станцію.
Ми починали спостерігати через годину після заходу Сонця, а попереджали про час і день заняття за допомогою email та sms розсилки, зазвичай за декілька годин до заняття, оскільки не завжди погодні умови були передбачуваними. Практичні заняття продовжувались за наявністю відвідувачів. На одному з практичних занять ми наочно показали процес зйомки об’єктів глибокого космосу, Місяця і планет за допомогою дзеркальної фотокамери, ноутбука і вебкамери.
9 травня на площі біля центрального корпусу СумДУ ми організували денне спостереження транзиту Меркурія по диску Сонця з використанням спеціальних світофільтрів, комп’ютера і фотокамери.
В ніч з 2 на 3 червня ми також організували спостереження в аеропорту на межі міста під значно темнішим небом з метою показати відвідувачам об’єкти глибокого космосу, які неможливо або важко спостерігати біля університету, а також планети. Цим заняттям зацікавилось мабуть найбільше людей. Саме заняття тривало до другої години ночі, і нам вдалось побачити до 20 об’єктів.
Загалом було організовано 13 теоретичних і 9 практичних занять. Більшість лекцій, як керівник занять, читав я, Володимир Сулим. На двох заняттях до мене долучились також мої колеги Дмитро Сенченко і Андрій Катькалов. Про власні телескопи після лекції також розповідали Дмитро, Олександр Мельник і Антон Ветров.
Практичні заняття організовували ми разом з Олександром, Дмитром, Андрієм і Антоном. На спостереженнях ми спостерігали частіше в два телескопи. Загалом було задіяно 5 інструментів: мій телескоп системи Ньютона діаметром 150 мм, лінзовий телескоп діаметром 120 мм і телескоп системи Шмідта-Кассегрена діаметром 280 мм Олександра, телескоп системи Максутова-Кассегрена діаметром 90 мм Антона та телескоп системи Ньютона діаметром 250 мм Дмитра.
Всі теоретичні заняття були записані на відео або аудіо та розміщені на нашому сайті разом із презентаціями для того, щоб будь хто зацікавлений астрономією міг віртуально відвідати наші заняття, на яких ми спробували ділитись цікавими знаннями і власним досвідом спостережень.
Протягом занять учасники мали змогу ділитись враженням від відкритих занять за допомогою інтернет-опитування. В опитуванні приймали участь 7 чоловік. Згідно з результатами виявилось, що найбільш цікавими темами були: астрономічні явища, астрофотографія, досвід спостережень, історія астрономії і телескопобудування, астрономічні інструменти і будова Всесвіту. І навпаки для деяких відвідувачів рух планет, оптика і історія науки виявились або не досить цікавими або недостатньо зрозумілими. Щодо спостережень, то всі астрономічні об’єкти, які ми бачили в телескопи, були цікаві відвідувачам. Всі учасники опитування відповіли, що заняття виправдали їх очікування, що вони отримують відповіді на їхні запитання протягом занять, а інформація і спосіб її подання, як мінімум влаштовує, а більшості дуже цікаво. Також виявилось, що третина відвідувачів майже не читає інформацію у соціальних мережах.
Серед питань також були: мотивація відвідування занять, наявність оптичного інструмента, плани на майбутнє і зміни у ставленні до астрономії. Майже всі учасники опитування почали цікавитись астрономією з дитинства. Серед них є власники телескопу, бінокля і монокуляра. Дехто був здивований тим, що в Сумах є астрономічна спільнота, а для когось подивитись в телескоп і взагалі заняття з астрономії були мрією. Та всіх об’єднує одне: бажання отримати більше теоретичних і практичних знань про науку. Учасники бажають і надалі слідкувати за розвитком астрономії, самостійно здобувати знання, придбати оптичний інструмент і спостерігати. Найбільш вразили нас думки про заняття у вільній формі, де ми отримали приємні відгуки, які разом із загальним інтересом до занять, кількістю відвідувачів і їх щирою зацікавленістю мотивують і надихають нас, дають нам зрозуміти, що наша праця є корисною.
За допомогою відкритих занять ми познайомились з однодумцями і знайшли нових друзів. Відкриті заняття – це дуже цінний досвід для нас і можливість поширення знань про таку дивовижну і всеохоплюючу науку, як астрономія.
Хочу подякувати всім, хто приймав участь в організації відкритих занять і надавав підтримку, зокрема технічну, моїм колегам любителям астрономії за плідну працю, а також всім відвідувачам і тим, хто просто зацікавився нашим проектом.
До нових зустрічей!