У четвер 10 жовтня відбулась зустріч астрономів-аматорів з учнями 4 класу Сумської школи №18, під час якої ми спілкувались про Сонячну систему і астрономію взагалі. Заняття для дітей підготував Володимир Сулим.
До Сумської загальноосвітньої школи I – III ступенів № 18 нас запросила вчителька Мартиненко Валентина Василівна. Про можливість організації заняття вона дізналась від астронома-аматора Павла Карпуся, донька якого навчається в класі Валентини Василівни.
У цій школі мені довелось вести урок вперше. Як і завжди, захід було організовано абсолютно безкоштовно.
Разом із Валентиною Василівною діти нещодавно вивчили тему Сонячна система в рамках предмету природознавство. За програмою діти в 4 класі проходять навіть такі цікаві астрономічні питання, як особливості руху Місяця, його фази, природу галактики Чумацький шлях.
Діти зустріли мене надзвичайно тепло і радісно, із захопленням слухали протягом усього заняття, ділились знаннями з теми і ставили дуже багато цікавих, а інколи навіть вражаючих своєю проникливістю питань. Тому нижче поділюся деякими з них.
Чи можна зрушити з місця кільця Сатурна? А й справді – можна, і це постійно роблять супутники Сатурна, які знаходяться близько до кілець. Такими є супутник Пан, тяжіння якого не дозволяє крижаним частинкам рухатись його орбітою навколо планети. Таким чином він утворює щілину Енке у кільці A. Другим таким супутником є Прометей, відповідальний за утворення щілини у кільці F. Ці супутники також утворюють хвилеподібні структури у сусідніх кільцях.
Чому Молочний шлях такий великий? На це питання відповів сам учень: він поглинав менші галактики. І це дійсно природній процес формування галактик завдяки силі тяжіння. Чим масивніше галактика, тим сильніше вона притягує до себе сусідні галактики, які з часом наближаються і зливаються з нею. І про це свідчить незвична форма багатьох галактик.
Чи є в космосі Wi-Fi? Звичайно в космосі є бездротова мережа, інакше зв’язок з космічними апаратами був би неможливий. Звичайно, це не той самий Wi-Fi, яким ми користуємось щодня, але у технічному сенсі зв’язок у космосі працює завдяки тим самим радіохвилям.
Що таке атмосфера? Нижчі шари атмосфери Землі мають кисень, яким ми дихаємо. Взагалі не звертаючись до фізичних визначень, можна сказати, що це сукупність газів, які оточують планету чи супутник.
Чи придатна атмосфера Марса до життя? Ні, оскільки концентрація кисню в атмосфері недостатня для дихання, і атмосфера набагато менш щільна, а тому її тиск менший.
Чи були люди на Марсі? Ні, а от космічних апаратів Марс досліджує досить багато: марсоходи, стаціонарні лабораторії і орбітальні супутники.
Чи переселяться люди на Марс? Чи з’явиться колись життя на Марсі? Це залежить від космічних технологій, і, власне, відповісти точно на нього неможливо. Але безперечно людство працює в цьому напрямку.
Чи можна почути звук від планет? Дивовижне питання, бо насправді можна! Юпітер має потужне випромінення в радіодіапазоні, яке можна почути на спеціальний приймач і антену. Цією темою як раз цікавиться наш колега Павло Карпусь.
Які зазвичай розміри зірки? Їх розміри значно відрізняються. Сонце є досить невеликою зорею порівняно з блакитними і червоними гігантами.
Лише влітку можна побачити Молочний шлях? Його можна побачити в різні пори року. Але він може розташуватись по-різному відносно обрія. Саме влітку на півдні добре видно центральну частину галактики, а сама галактика підіймається високо над обрієм і проходить із півдня на північ. Інколи Молочний шлях майже не видно, оскільки він знаходиться низько над обрієм.
Під час заняття ми познайомились із астрономічними фотографіями українських астрономів-аматорів Павла Преснякова, Ярослава Наріжного і сумських аматорів Олександра Мельника і Володимира Сулима.
Для наочності на уроці ми також працювали з реалістичним програмним планетарієм Stellarium. Особливо цікавим для дітей виявились лінії і малюнки сузір’їв. Вони справедливо відзначили, що на небі можна побачити «цілий зоопарк».
Лекція тривала близько 35 хвилин. Після неї ми встигли поспілкуватись на деякі додаткові астрономічні питання і познайомились ближче із дзеркальним телескопом діаметром 150 мм, який я взяв з собою до школи.
На питання Валентини Василівни, чи сподобався дітям урок, вони дружньо відповіли «так!». Мене вразила і надихнула дивовижна віддача від учнів і їх цікавість до астрономії.
Дякую усім маленьким слухачам за найдорожче для будь-якого вчителя: увагу, вдячність, радість, посмішки і приємне і змістовне спілкування. Дякую Валентині Василівні і Павлу за те, що організували такий цікавий і плідний урок, а також за чудові фотографії заходу!