Заняття для учасників Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії

Заняття

У п’ятницю 7 лютого в рамках відбірково-тренувальних зборів відбулись заняття для учнів-учасників IV Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. Учні мали змогу повторити вже відому і дізнатись деяку нову інформацію про астрономічні об’єкти і телескопи у контексті саме аматорських спостережень.

Відбірково-тренувальні збори проходили в Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (СОІППО). 7 лютого був п’ятий день завершальний день зборів, у який відбувались заняття, які охоплювали широкий спектр гуманітарних і точних дисциплін.

Заняття відвідали переможці III обласного туру олімпіади з астрономії: учень 10 класу Вадим Таранюк із міста Суми, а також учні 11 класів Олександра Басалик із міста Конотоп і Анатолій Храмченко із міста Шостка.

Заняття вів любитель астрономії Володимир Сулим, який був запрошений методистом з фізики і астрономії СОІППО Валентиною Михайлівною Карпушою.

Перше заняття з астрономії на тему «Спостережна астрономія» почалось о 8:30. Метою заняття було поверхнево розглянути якомога більше астрономічних об’єктів і явищ.

Ми почали з природи розсіювання світла в атмосфері Землі, розглянули сонячні плями і грануляцію, які можна спостерігати на Сонце крізь спеціальний світлофільтр і сонячні телескопи.

Далі ми перейшли до Місяця, його фаз, лібрацій, сонячних і місячних затемнень, а також його дослідження в рамках місій Аполлон.

Наступними об’єктами були планети Сонячної системи. Ми згадали конфігурації і періоди їх найкращої видимості, поняття екліптики, побачили пов’язані з планетами деталі і явища, які можна спостерігати в аматорський телескоп.

Також ми розглянули метеорні потоки і атмосферні явища: сріблясті хмари, гало, паргелій і парселена, зодіакальне світло.

Далі ми розглянули спостереження штучних супутників: Міжнародної космічної станції і геостаціонарних супутників.

Після Сонячної системи ми перейшли до об’єктів глибокого космосу: Чумацького шляху, галактик, туманностей і зоряних скупчень, а також знайшли їх на зоряному небі у програмі Stellarium.

Протягом уроку учні мали змогу побачити фотографії українських аматорів астрономії: Олега Бризгалова, Павла Преснякова, Ярослава Наріжного, а також сумських аматорів Олександра Мельника і Володимира Сулима.

На другому занятті ми розглянули телескопи різних оптичних систем: лінзові, дзеркальні і катадіоптричні. Ми згадали властиві їм аберації та способи їх усунення. Також ми згадали  монтування різних типів, їх переваги, недоліки і використання в професійних обсерваторіях.

Далі ми ознайомились із порядком роботи з телескопом і його компонентами: фокусер, окуляр, шукач, шукач полюсу, лінза Барлоу, редуктор фокусу, фільтри і коректори різних типів. Ми дізнались про порядок налаштування полярної вісі, колімацію телескопу і шукача.

Також ми згадали про фактори, які впливають на спостереження: атмосферу, теплові потоки, термостабілізацію телескопу, погодні умови, освітлення і темнову адаптацію, особливості людського зору та інше.

Роботу з телескопом ми розглянули на прикладі рефлектору Ньютона на екваторіальному монтуванні, який був розташований в аудиторії.

Після заняття ми мали змогу поспілкуватись із учнями. З метою познайомитись ближче з телескопом до нас також завітали вчитель і учні, які паралельно з нами готувались до олімпіади з географії у сусідній аудиторії.

Заняття пройшли досить плідно. Дякую Валентині Михайлівні за запрошення, а учням – за увагу! Бажаю їм терпіння у підготовці і успіхів у Всеукраїнському турі олімпіади з астрономії!